To čo môžeš spraviť dnes odlož na pozajtra

Romantická literatúra

 

MOTÍV VZBURY PROTI UTRPENIU, NEĽUDSKOSTI A NESLOBODE V ČESKEJ A 
SLOVENSKEJ ROMANTICKEJ LITERATÚRE
Preromantizmus a romantizmus 
(koniec 18. st. – polovica 19. st.) 
• Veľká francúzska revolúcia (1784 – 1789), buržoázne revolúcie (1848 – 1849) → rozpad feudalizmu a nástup 
kapitalizmu 
• prevládajú kapitalistické výrobné vzťahy, ale nesplnili sa predstavy o slobode a rovnosti 
• svet ovládla moc peňazí, ovplyvnila aj základné ľudské hodnoty (láska, priateľstvo, rodina) → človek, ktorý 
nedokázal realizovať svoje predstavy, sa cíti zbytočný a opustený → odpor voči klasicistickej harmónii 
• romantizmus – protiklad k osvieteneckému racionalizmu, proti rozumu sa začína zdôrazňovať cit, vzniká 
nová filozofia – idealizmus (Hegel) – myšlienka, vedomie a duch sú prvotné, hmota a bytie druhotné 
• preromantizmus – obrat od rozumu k citu 
• iracionalizmus – filozofický smer v idealistickej filozofii popierajúci vedecké, rozumové a logické poznávanie, 
uprednostňuje sa vieru a inštinkt  
• sentimentalizmus – filozofický a literárny smer, v popredí sú city, citové zážitky, súcit k biednym a utláčaným 
• v spoločnosti sa zdôrazňovala úloha jednotlivca (subjektivizmus) 
• vzniká kult jednotlivca (individualizmus), ktorý vzdoruje osudu a pomáha ľudstvu (titanizmus) 
• súčasne sa medzi jeho vnútorným svetom a ostatným svetom začínali rozpory 
• človek pociťoval osamelosť a upadal do pesimizmu 
Romantická literatúra 
• literatúra sa v romantizme chápe ako prostriedok poznania tajomstiev života, nástrojom tohto poznania je 
fantázia ako protest proti stiesňujúcej skutočnosti a túžba po krajšom živote 
• hrdina je v ustavičnom rozpore so skutočnosťou, pociťuje osamotenosť, túži po ideále (láska, sloboda), búri 
sa proti spoločenským konvenciám, stávajú sa vydedencami spoločnosti 
• autor zväčša vkladá do svojej postavy autobiografické črty (autoštylizácia) 
• konflikt romantizmu spočíva v rozpore medzi snom a realitou a uplatňuje sa tu „harmónia kontrastov“ (napr. 
krása a ošklivosť) 
• narúšajú sa hranice medzi literárnymi druhmi a žánrami (synkretizmus) 
• témy – návrat do minulosti (historizmus), obrat k ľudovej slovesnosti; prvky hovorovej reči 
• hlavný literárny druh – lyrika (fantázia); epika – básnická poviedka, lyricko-epické útvary – balada 
Karel Hynek Mácha 
• básnik (nenapodobňoval iba folklór) 
• študoval právo, v Litoměřicích pracoval v advokátskej kancelárii, žil v biede, infekčná choroba ⇒ zomrel 
mladý 
• próza: 
• pocity osamelosti a zbytočnosti – Křivoklad (historická), Marinka (autobiografická) 
• vydedenci v spoločnosti – román Cikáni
• lyricko-epická skladba Máj: 
• 4 spevy, 2 intermezzá 
• Vilém, ktorého otec v mladosti vyhnal z domu, sa stáva vodcom zbojníkov, zavraždí zvodcu svojej milej
nevediac o tom, že je to jeho otec; Jarmila (jeho milá) sa zo zúfalstva utopí, Viléma poprav

© 2012 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web stránku zdarma! Webnode