Romantická literatúra
MOTÍV VZBURY PROTI UTRPENIU, NEĽUDSKOSTI A NESLOBODE V ČESKEJ A
SLOVENSKEJ ROMANTICKEJ LITERATÚRE
Preromantizmus a romantizmus
(koniec 18. st. – polovica 19. st.)
• Veľká francúzska revolúcia (1784 – 1789), buržoázne revolúcie (1848 – 1849) → rozpad feudalizmu a nástup
kapitalizmu
• prevládajú kapitalistické výrobné vzťahy, ale nesplnili sa predstavy o slobode a rovnosti
• svet ovládla moc peňazí, ovplyvnila aj základné ľudské hodnoty (láska, priateľstvo, rodina) → človek, ktorý
nedokázal realizovať svoje predstavy, sa cíti zbytočný a opustený → odpor voči klasicistickej harmónii
• romantizmus – protiklad k osvieteneckému racionalizmu, proti rozumu sa začína zdôrazňovať cit, vzniká
nová filozofia – idealizmus (Hegel) – myšlienka, vedomie a duch sú prvotné, hmota a bytie druhotné
• preromantizmus – obrat od rozumu k citu
• iracionalizmus – filozofický smer v idealistickej filozofii popierajúci vedecké, rozumové a logické poznávanie,
uprednostňuje sa vieru a inštinkt
• sentimentalizmus – filozofický a literárny smer, v popredí sú city, citové zážitky, súcit k biednym a utláčaným
• v spoločnosti sa zdôrazňovala úloha jednotlivca (subjektivizmus)
• vzniká kult jednotlivca (individualizmus), ktorý vzdoruje osudu a pomáha ľudstvu (titanizmus)
• súčasne sa medzi jeho vnútorným svetom a ostatným svetom začínali rozpory
• človek pociťoval osamelosť a upadal do pesimizmu
Romantická literatúra
• literatúra sa v romantizme chápe ako prostriedok poznania tajomstiev života, nástrojom tohto poznania je
fantázia ako protest proti stiesňujúcej skutočnosti a túžba po krajšom živote
• hrdina je v ustavičnom rozpore so skutočnosťou, pociťuje osamotenosť, túži po ideále (láska, sloboda), búri
sa proti spoločenským konvenciám, stávajú sa vydedencami spoločnosti
• autor zväčša vkladá do svojej postavy autobiografické črty (autoštylizácia)
• konflikt romantizmu spočíva v rozpore medzi snom a realitou a uplatňuje sa tu „harmónia kontrastov“ (napr.
krása a ošklivosť)
• narúšajú sa hranice medzi literárnymi druhmi a žánrami (synkretizmus)
• témy – návrat do minulosti (historizmus), obrat k ľudovej slovesnosti; prvky hovorovej reči
• hlavný literárny druh – lyrika (fantázia); epika – básnická poviedka, lyricko-epické útvary – balada
Karel Hynek Mácha
• básnik (nenapodobňoval iba folklór)
• študoval právo, v Litoměřicích pracoval v advokátskej kancelárii, žil v biede, infekčná choroba ⇒ zomrel
mladý
• próza:
• pocity osamelosti a zbytočnosti – Křivoklad (historická), Marinka (autobiografická)
• vydedenci v spoločnosti – román Cikáni
• lyricko-epická skladba Máj:
• 4 spevy, 2 intermezzá
• Vilém, ktorého otec v mladosti vyhnal z domu, sa stáva vodcom zbojníkov, zavraždí zvodcu svojej milej
nevediac o tom, že je to jeho otec; Jarmila (jeho milá) sa zo zúfalstva utopí, Viléma poprav